Köpvillkor

Den här sidan innehåller köp- och returvillkor. Läs igenom dessa villkor noga innan du beställer några produkter. Genom att göra en beställning godkänner du att vara bunden till dessa regler och villkor.

Företagsinformation:
Enskild firma, registrerad för F-skatt
Namn: EsmeEsmeralda Illustration & Design
Adress: Laxholmsbacken 20, 127 42 Skärholmen

Organisationsnummer: 8609167021
Momsregistreringsnummer: SE860916702101
E-postadress: design(a)esmeesmeralda.se

Beställning

När du lägger en beställning godkänner du dessa köpvillkor. Du ansvarar för att personuppgifterna som lämnas i samband med ditt köp är korrekta. När du gör en beställning garanterar du också att du är minst 18 år eller har föräldrarnas tillstånd att handla.

När du gjort din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du uppgifter om vilken produkt du beställt, pris och fakturerings- och leveransadress. Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta mig på ovan angiven e-postadress.

Priser

Alla priser i butiken anges i SEK och är inklusive 25 % moms. Jag förbehåller mig rätten att justera priser. Fraktavgift tillkommer i kassan.

Leverans

Normal leveranstid är 3–14 dagar. Dessa leveranstider är informativa riktlinjer och inte bindande för företaget. Jag använder Postnord som fraktbolag.

När jag postat din beställning får du ett mail från mig om att din beställning är på väg. I det mailet finner du även information om ditt pakets försändelse-id som du kan använda för att spåra paketet. Ladda gärna ner Postnord-appen så har du full koll på din leverans.

Har varan inte levererats kontaktar du Postnord i första hand och anger pakets försändelse-id.

Ej uthämtat paket

När paketet har levererats till ditt postombud måste du hämta ut det inom 14 dagar. Försändelser som inte hämtas ut i tid skickas tillbaka till avsändaren. Om du inte hämtar ut ditt paket i tid förbehåller jag mig rätten att debitera dig en förseningsavgift på 150 kr. Vid ny leverans står du även för den nya fraktkostnaden.

Hantering

Jag tar inget ansvar för skador som uppstår pga. oförsiktig hantering.

Ångerrätt - Returvillkor

Enligt distansavtalslagen har du 14 dagars ångerrätt. Ångerrätten börjar gälla från den dagen du mottagit varan. Ångerrätten förutsätter att varan är i sitt ursprungliga skick, oanvänd i originalförpackning.

  • OBS! Vid specialbeställning/personlig beställning gäller ingen ångerrätt.
  • Nedladdningsbara varor kan inte återbetalas.
  • Reavaror kan inte återbetalas.
  • Presentkort returneras inte.
  • Om varan köpts med presentkort och returneras, kommer återbetalning ske med ett presentkort.
  • Du kommer att stå för dina egna fraktkostnader vid retur av din vara.
  • Vid returer av dyrare varor, överväg att använda en spårbar frakttjänst eller köpa fraktförsäkring. Jag kan annars inte garantera att jag fått din returnerade vara.
  • Fraktkostnader återbetalas ej. Om du får en återbetalning kommer kostnaden för returfrakten att dras av från din återbetalning.

När din retur har mottagits och inspekterats skickar vi ett e-postmeddelande till dig för att meddela att vi har tagit emot din returnerade vara. Vi kommer också att meddela dig om godkännande eller avslag på din återbetalning.

Om du blir godkänd kommer din återbetalning att behandlas och en kredit kommer automatiskt att tillämpas på ditt kreditkort eller din ursprungliga betalningsmetod, inom ett visst antal dagar.

Vid retur, gör så här:

Om du ångrar ditt köp måste du meddela mig det på ovan angivna e-postadress senast 14 dagar efter den dag du mottog varan. I mailet berättar du vilken produkt du vill lämna tillbaka och anger ditt ordernummer. Du står för returfrakten och ansvarar för att varan levereras tillbaka till mig i dess ursprungliga skick. Produkten bör därför skickas ordentligt paketerad och i ursprunglig förpackning. Återbetalning sker senast 14 dagar efter att jag mottagit och kontrollerat produkten. På återbetalningsbeloppet kommer jag dra av kostnaden för ursprungsfrakten. Om det visar sig att produkten är skadad kommer jag också dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde.

Returer skickas till ovan angivna företagsadress.

Reklamation och klagomål

Jag besiktigar alla produkter innan de skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad när den anländer åtar jag mig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet. Du måste alltid kontakta mig för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara. Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.

Mina produkter är handgjorda och därmed inte perfekta. Jag reserverar mig mot mindre defekter, såsom ojämnheter från trästrukturen, ojämna kanter, färgskiftningar mm. Detta är normalt och ej reklamerbart.

2:a sortering

Ibland förekommer större defekter som är mer märkbara. Dessa klassas som 2:a sortering och säljs under min rea-flik. Då lyfts defekten fram i både text och bild på produktsidan och produkten säljs till ett nedsatt pris. Vid köp av en sådan produkt har du, i utbyte mot ett rabatterat pris, godkänt det skick den är i och kan därför inte reklamera produkten på grund av dessa defekter.

Hur går jag tillväga vid reklamation?

Eventuella fel och defekter ska alltid reklameras till ovan angivna e-postadress där du anger ditt namn, ditt ordernummer och en beskrivning av felet. Om jag inte skulle lyckas åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar jag dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Jag står för returfrakt vid godkända reklamationer. Jag förbehåller mig rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer jag riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.

Övrigt

Ansvarsbegränsning (force majeure)

Jag tar inget ansvar för problem/skador/ekonomiska förluster som uppstår till följd av omständigheter utanför min kontroll, som direkt eller indirekt förhindrar, försvårar eller gör produktion eller frakt oekonomisk. Dessa omständigheter kan exempelvis vara strejk, storm, olyckor, eldsvåda, naturkatastrofer, krig, myndighetsbeslut eller utebliven leverans från leverantör.

Produktinformation

Jag reserverar mig för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Jag garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då färger skiljer mellan olika bildskärmar och framförallt mellan bildskärm och verklighet. Jag försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.

Färgskiftningar kan förekomma mellan olika ”batcher” vid exempelvis bokmärken. Dvs. om du tex. köpt ett bokmärke eller ett print vid ett tillfälle, och sen köper ett till vid ett senare tillfälle, så kan jag inte garantera att de har exakt samma nyanser.

Ändringar i villkoren

Jag förbehåller mig rätten att när som helst göra ändringar i dessa villkor. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.

Tvist och lagval

I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr. Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan. Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.